Stijgend arbeidstekort klantenservice, wat zijn de redenen?

Ralph Heeneman • 16 augustus 2023

De afdeling klantenservice wordt in ieder bedrijf steeds groter. Het gevolg is een groot werknemerstekort, wat zowel door de brancheorganisatie Klantenservice Federatie en het UWV is gemeld. Wel 62% van de ondervraagde ondernemers kampt met een personeelstekort. Arbeidsmarktadviseur Lisan van den Beukel zegt hierover “inmiddels is de arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen in bijna heel Nederland krap”.


Waardoor is het arbeidstekort zo groot in Nederland?

De klantenservice branche groeit supersnel. Het gevolg van deze nieuwe service-economie is dat het aantal openstaande vacatures ook zeer snel stijgt. De krapte op de arbeidsmarkt neemt in alle branches toe, maar zeker klantenservice organisaties merken dit. Niet iedereen kan zomaar op een klantenservice positie worden neergezet, waardoor verschillende organisaties zelf al mensen omscholen.

Een perfecte medewerkers spreekt én schrijft goed Nederlands, moet om kunnen gaan met positieve en negatieve klanten, maar moet ook gezag kunnen uitstralen en informatie kunnen overbrengen op klanten. Vooral de negatieve klantenservice ervaringen zorgen ervoor dat veel werkzoekenden niet de stap naar een klantenservice baan durven te nemen.


Wat kun je als organisatie doen om deze baan aantrekkelijker te maken?

Begin met je werknemers goed op te leiden en stel ook regels voor de omgang van klanten. Je werknemers hoeven het niet te accepteren als zij nare verwensingen hun kant op krijgen geslingerd. Daarnaast kan het werken met targets iets zijn waar de ene werknemer goed op reageert en de andere werknemer negatief.

Daarnaast kunnen organisaties ook zelf meer mensen opleiden in de vorm van traineeships. Hierdoor neem je starters op de arbeidsmarkt in de arm en leid je deze op tot well-rounded klantenservice professionals.


Bron: Trouw


Ralph Heeneman

About Ralph Heeneman

Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.

Vestiging Amsterdam | +31 20 261 86 50

door Ralph Heeneman 31 augustus 2025
Ontdek de voordelen van een facilitair contactcenter. Bespaar kosten, bied 24/7 bereikbaarheid en verhoog klanttevredenheid met professionele support.
door Ralph Heeneman 17 augustus 2025
Ontdek het verschil tussen helpdesk en servicedesk. Maak jouw MKB-organisatie efficiënter, klantgerichter en schaalbaar met professionele servicedesk support.
door Ralph Heeneman 15 augustus 2025
Wij nodigen je van harte uit donderdag 11 september 2025 voor een smakelijk én inspirerend relatie-evenement.
Bekijk meer