9 manieren om je klanten gegarandeerd positief te verrassen

Ralph Heeneman • 30 oktober 2023

Als je dagelijks contact hebt met klanten weet je waarschijnlijk hoe leuk het is een positieve indruk te maken op je klanten. Als je klant contact met je opneemt vanwege een vraag of klacht wil je het liefst dat hij of zij met een tevreden gevoel terugkijkt op het gesprek. Met deze negen tactieken lukt het altijd om je klant positief te verrassen.

Als een klant contact opneemt wil deze vaak eerst zijn of haar verhaal kwijt. Je klant kan bepaalde informatie niet vinden of is in eerste instantie niet tevreden. Door goed te luisteren naar de vraag of klacht kun je vaak de helft van het probleem oplossen.

Niets is zo vervelend als geen volgende stap kunnen zetten. Ongeacht de vraag van de klant, wil deze altijd weten ‘Hoe nu verder?’. Daarom bied je altijd een concreet vervolg aan. Misschien kun je de klant direct helpen met de juiste informatie of kan de klant zijn of haar defecte product laten repareren of retour sturen. Met een concrete vervolgstap kun je je klant positief verrassen.

Soms komen klanten bij je terecht met een ingewikkelde vraag, waar je niet direct een oplossing op weet. Denk dan altijd mee met de klant. Is het voor je klant bijvoorbeeld niet mogelijk een product retour te zenden? Wellicht is er dan nog een andere, creatieve oplossing mogelijk. Probeer altijd naar een positieve oplossing te zoeken.

In onze ogen is alle klantenservice mensenwerk en is het belangrijk je van je meest sympathieke kant te laten zien als je contact hebt met klanten. Dat geeft mensen altijd een goed gevoel.

Zoek in je beleid altijd naar alternatieven voor klanten die een probleem hebben. Is het bijvoorbeeld mogelijk een korting te geven aan een klant die een ernstige klacht heeft? Doe dit dan altijd. Zelfs een zeer ontevreden klant kun je op die manier nog verrassen.

Een klantenservice die zowel telefonisch als per e-mail en live-chat benaderbaar is, wordt als klantvriendelijker gezien door mensen. Bovendien ben je op die manier in staat meer klanten tegelijkertijd te bedienen.

Stel je voor dat je zelf als klant een klacht of vraag hebt. Dan wil je direct kunnen zien waar je terecht kunt en altijd iemand kunnen spreken. Zorg dus voor een klantenservice die goed bereikbaar is. Bied ook buiten kantoortijden je klanten de mogelijkheid eenvoudig contact op te nemen en geef duidelijk aan wanneer en hoe je bereikbaar bent, bijvoorbeeld op je website.

Deze tip is specifiek voor leidinggevenden van een klantenservice. Hoe beter je medewerkers zijn opgeleid, hoe beter de resultaten van je klantenservice en je klantwaardering zullen zijn. Verras de klant met een bekwame medewerker die goed luistert. Daar pluk je de vruchten van.

Sommige ondernemers doen de klantenservice ‘er maar een beetje bij’. Klantenservice is echter een wezenlijk onderdeel van je bedrijf. Als je je klanten op de juiste manier helpt voelen ze zich sneller verbonden met je onderneming en is de kans groter dat zij opnieuw een dienst of product afnemen. Je klanten zullen je bedrijf bovendien sneller aan vrienden of familie aanraden.

Ralph Heeneman

About Ralph Heeneman

Ralph is oprichter en projectmanager van Byteleaders. Hij is gespecialiseerd in klantcontact oplossingen.

Vestiging Amsterdam | +31 20 261 86 50

door Ralph Heeneman 31 augustus 2025
Ontdek de voordelen van een facilitair contactcenter. Bespaar kosten, bied 24/7 bereikbaarheid en verhoog klanttevredenheid met professionele support.
door Ralph Heeneman 17 augustus 2025
Ontdek het verschil tussen helpdesk en servicedesk. Maak jouw MKB-organisatie efficiënter, klantgerichter en schaalbaar met professionele servicedesk support.
door Ralph Heeneman 15 augustus 2025
Wij nodigen je van harte uit donderdag 11 september 2025 voor een smakelijk én inspirerend relatie-evenement.
Bekijk meer